Мистецькі школи в умовах децентралізації: основні ризики та шляхи їх запобігання

9 лютого в Укрінформі відбувся круглий стіл на тему «Мистецькі школи в умовах децентралізації: основні ризики та шляхи їх запобігання». В круглому столі взяли участь:

Тетяна Білецька, експерт проекту Європейського Союзу «Підтримка впровадження Угоди про асоціацію між Україною та ЄС – (модератор дискусії)
Світлана Фоменко – Перший заступник Міністра культури України;
Сергій Анжияк – Перший заступник директора Департаменту – начальник управління мистецтв та культурно-освітніх закладів, Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Тетяна Колос – начальник відділу мистецької і художньої освіти Мінкультури;
Ірина Френкель – радник Міністра культури України;
Олена Авраменко – директор державної середньої художньої школи імені Т.Г. Шевченка, заступник голови Ради з питань культурно-мистецької освіти Мінкультури;
Олександр Шаліт – голова президії ради директорів
початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів, директор ДМШ №35 м. Києва.
Володимир Суховерський – директор Чернігівського музичного училища,
Петро Полтарєв – Голова Всеукраїнської експертної радиз питань джазової музики

А також члени Робочої групи з питань мистецької освіти, директори та викладачі музичних шкіл, зокрема: Богдан Ховзун (Львів), Лариса Голіусова (Кіровоград),
Ірина Мудролюбова (Херсон) та інші.

На круглому столі було озвучено такі тези:

1. Основною причиною проблем Початкових спеціалізованих навчальних мистецьких закладів (ПСМНЗ) є децентралізація, внаслідок якої фінансування  ПСМНЗ повністю покладено на місцеві бюджети.

«Зупитинити децентралізацію ми не можемо, ну будемо і не хочемо» – С. Фоменко

2. Місцеві органи влади нерідко виявляються неспроможними фінансувати ПСМНЗ в належному обсязі:

«Не завжди бачення керівників Шкіл естетичного виховання буде співпадати з можливостями органу управління щодо створення тих чи інших умов» – С. Анжияк

«маленькі містечка не можуть відрядити дітей на навчання до великих міст, а саме в таких [маленьких] містах і живуть найталановитіші, бо у них ще не зіпсований настільки слух, як у дітей у місті» – Б.Ховзун

  • – вартість виконання навчального плану для однієї дитини складає порядку 11 тисяч грн., при множенні на кількість дітей виходять непідйомні для бюджетів ОТГ суми;
  • – вартість навчання в групах самоокупності складає 840 грн, з першого вересня – дорожче, що для багатьох пересічних громадян є непідйомною сумою;
  • – групи самоокупності складають меншість контингенту ПСМНЗ, зокрема в Києві – лише близько 18%;
  • – в окремих закладах дітей намагаються поділити за територіальною ознакою і відмовляють у праві навчатися лише через прописку в іншому регіоні (нас. пункті);
  • – в деяких ПСМНЗ по ряду спеціальностей існує кадровий голод, причина якого – низький рівень заробітних плат викладачів шкіл. непривабливий для мололдих спеціалістів.

3. «Децентралізація» виявила також проблеми нормативної бази:

  • – відсутність нормативів, що регламентували би кількість ПСМНЗ на кількість населення (мінімальні стандарти);
  • – деякі нормативні акти не приведені у відповідність до закону про позашкільну освіту, прийнятому у 2000 році
  • – Мінкульт не виконав доручення Кабміну (2011) щодо розрахунку формули фінансування ПСМНЗ з розрахунку на одного учня.

4. В ряді випадків місцеві органи влади не вмотивовані підтримувати ПСМНЗ.

«ми не стаємо повноцінним гравцем на соціальному ринку послуг міст, районів або ОТГ» – І. Френкель

5. Запропонований міністерством проект реформи може призвести до девальвації початкової мистецької освіти до рівня позашкільних секцій і гуртків, заснованих по лінії МОНу.

«…фактично вони перетворяться на те саме [гуртки формату позашкільної освіти МОН], але матимуть право видавати свідоцтво про закінчення школи мистецтв, що буде девальвувати систему освіти» – С. Анжияк

«…коли дитина приходить до музичної школи, хто має обрати, за яким напрямком вона має навчатись – загально-мистецьким чи спеціалізованим? Дитина приходить у 6 років, хто візьме на себе роль Бога?» – І. Мудролюбова.

«…ми не можемо створити групи, які окремо ідуть [за різними напрямками підготовки], по факту в групах є 1-2 дитини талановитих. але в них є ще школа, спортивні гуртки…. якщо залишити одну групу, яка йде за посиленою програмою…, вони можуть просто не змогти ходити до цієї групи» – І. Мудролюбова

7. ПСМНЗ потребують підсилення:

«Підсилення роботи мистецьких сил. Визначальне слово – підсилення. Дві години по спеціальності не трогаєм! В посиленних групах – чотири години! Ніяким образом не можна зменшити» – В. Суховерський.

На закінчкення круглого столу С. Фоменко запропонувала провести круглий стіл. зосереджений на питаннях фінансово-економічного характеру через місяць, а також поінформувала, що за офіційною інформацією обласних управлінь культури було «утворено 7 нових шкіл і жодна не зазнала скорочення контингетну учнів».

Advertisements
Опубліковано у Законодавство у сфері культури, Мистецька комісія. Додати до закладок постійне посилання.

2 Responses to Мистецькі школи в умовах децентралізації: основні ризики та шляхи їх запобігання

  1. Татьяна коментує:

    Нельзя разрушать систему обучения, которая оправдала себя на протяжении десятилетий и дала миру знаменитых музыкантов ! Наше правительство думает только о собственных карманах. Их интересуют свои дети, которые обучаются за границей. Музыкальные школы должны финансироваться из госбюджета, а не из нищего местного бюджета. Государство, которое не строит школы—будет строить тюрьмы!!!

    Подобається

  2. Максим коментує:

    У мінкульті сидить величезний штат, який тільки отримує скажену зарплатню. А справи відкладає “на потім”. От і розрахунку вартості навчання однієї дитини в ДМШ так і не спромоглися зробити. А влаяні статки розраховують без помилок щомісячно, хто б сумнівався. Замміністра заявляє, що вона не хоче зупиняти т.зв. “децентралізацію”. Тобто, просто подумати, чи вона потрібна, п. Фоменко не хоче і не може, мабуть. Її завдання – взяти “під козирьок”, саме за це вона гроші і отримує, аби не думати, а беззаперечно виконувати накази, якими антинародними по суті вони б не були…

    Подобається

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s