Питання реформи початкової мистецької освіти

Публікуємо матеріали які стосуються питань реформи мистецької освіти. Включено матеріали Міністерства культури, а також листи на адресу Міністра культури, що були опубліковані у відкритих джерелах. Матеріали представлені для ознайомлення.

Матеріали Міністерства культури щодо реформи

Презентація від 18 січня 2017

•   завершення роботи над розробленими проектами, досягнення їх прийняття;
•    розроблення і обговорення Концепції нової мистецької школи;
•    опрацювання і погодження системи моніторингу якості початкової мистецької освіти;
•    напрацювання критеріїв оцінювання якості роботи педагогічних працівників;
•    створення єдиної конкурсної системи для учнів мистецьких шкіл;
•    проведення проблемних семінарів, тренінгів та підвищення кваліфікації’ учасників робочої групи «Початкова мистецька освіта
•    підготовка до розроблення освітніх програм мистецьких шкіл загально розвиваючого та професійно спрямованого характеру.
читати повністю

Лист міністра культури від 1 лютого 2017 

…Ураховуючи реформування галузі освіти загалом, а також процеси децентралізації, ігнорувати ті виклики, які у зв’язку з цим постали перед початковою мистецькою освітою, не можна. Законсервувати наявний стан, в якому перебувають мистецькі школи, неможливо, оскільки зовнішні обставини змінилися. Слідування керівниками та педагогічними працівниками шкіл ідеології патерналізму негативно позначиться на майбутньому шкіл, оскільки вже зараз до Мінкультури надходять повідомлення про загрози їх закриття, або припинення діяльності їх філій. В умовах, коли фінансування шкіл здійснюється виключно з місцевих бюджетів, вирішення питання їх збереження буде залежати від того, наскільки діяльність цих шкіл буде усвідомленою необхідністю для громад…
читати на сайті Міністерства культури

Питання фінансування

Інформація Міністерства фінансів

щодо неможливості фінансування позашкільної освіти за рахунок коштів освітньої субвенції
%d0%bc%d1%96%d0%bd%d1%84%d1%96%d0%bd-%d0%bf%d1%80%d0%be-%d0%bd%d0%b5%d0%bc%d0%be%d0%b6%d0%bb%d0%b8%d0%b2%d1%96%d1%81%d1%82%d1%8c-%d0%be%d1%81%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%bd%d1%8c%d0%be%d1%97-%d1%81%d1%83

…Виключний перелік закладів освіти, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції, визначений статтею ЮЗ2 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм. організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до статті 89 та 90 Бюджетного кодексу України фінансування позашкільних навчальних закладів здійснюється з відповідних місцевих бюджетів.
Реалізація пропозиції щодо фінансування позашкільної освіти та рахунок коштів освітньої субвенції потребуватиме вишукання додаткових коштів з державного бюджету у обсязі понад 2.0 млрд. гри. і тому не підтримується.
.    /; s/

Лист заступника міністра С. Фоменко

Про те що можливість надання субвенції є в законопроекті

%d1%84%d0%be%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d0%ba%d0%be-%d0%b2-%d1%87%d0%b5%d1%80%d0%ba%d0%b0%d1%81%d0%b8
…Вирішення питання стосовно надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для дитячих мистецьких шкіл можливо лише у разі внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України.
Разом з тим інформуємо, що відповідно до пункту 5 статті 78 проекту Закону України “Про освіту” внесено пропозиції щодо можливості сприяння державою розвитку позашкільної освіти, до якої входить і початкова мистецька освіта, шляхом надання субвенції.
З свого боку Мінкультури працює над розробленням мінімальних стандартів забезпечення громадян України початковою мистецькою освітою за місцем проживання, які нададуть можливість зберегти мережу дитячих мистецьких шкіл.

Листи директорів початкових спеціалізованих навчальних закладів (шкіл естетичного виховання)

  • Рада директорів Полтавської обл.
    • “…Зміна навчальних планів на «освітні програми» цс скорочення кількості годин на вивчення спеціальних дисциплін, як наслідок скорочення педагогічного навантаження і звісно падіння якості професійної ланки початкової мистецької освіти в цілому…” читати повністю
  • Рада директорів Кропівницької обл.
    • “…Навіщо міняти Типові навчальні плани, на основі яких ми щороку затверджуємо робочі навчальні плани та отримуємо фінансування від органів місцевого самоврядування. І все це, за для того, щоб наші учні мали змогу всебічно і гармонійно розвиватись. Навіщо нашим навчальним закладам нові програми «мистецьких шкіл», якщо наша музична освіта є однією з кращих. Чому в рамках проведення «реформи» ми не говоримо про створення цільової програми для придбання музичних інструментів кожному навчальному закладу (особливо баяна, акордеона, фортепіано), необхідної нотної та методичної літератури, інше….” читати повністю
  • Директори музичних шкіл м. Черкаси

“…Ми категорично не сприймаємо бажання чиновників міністерства шодо приведення програм навчання ПСМНЗ до рівня аматорів, нівелювання роботи наших шкіл від початкової ланки професійної освіти до гурткової та клубної роботи. В результати такої руйнівної псевдореформи через 6-8 років зупиниться безперервність ланок мистецької освіти, призведе до відсутності кадрового потенціалу і це в той час, коли молодь масово виїжджає за межи нашої країни…” читати повністю

  • Звернення Всеукраїнської ради директорів ПСМНЗ
    • …Звертаємося до Вас із проханням не допустити проведення «реформи заради реформи», дослухатися до думки більшості керівників і педагогічних колективів шкіл естетичного виховання. Нам не зрозуміло, чому до цього часу Міністерство ігнорує думку мистецької громади, не спирається на думку професіоналів і бачить «реформу» виключно з кабінету. читати повністю

  • Опитування

  • Які чинники є важливими на Вашу думку при плануванні реформи мистецьких закладів?
  • Термін проведення – 11-25 лютого 2017.
  • Результати
    осіб %
    Якісні зміни у забезпеченні інструментарієм (муз. інструменти, комп’ютеризація і т.д.) 577 89,6
    Збереження (по можливості – збільшення) шкіл естетичного виховання (ШЕВ) 569 88,4
    Збереження (по можливості – збільшення) контингенту учнів, що навчаються у ШЕВ 552 85,7
    Збереження обсягу занять (кількості годин) з учнями в ШЕВ 521 80,9
    Підвищення заробітних плат викладачів 514 79,8
    Якісні зміни у навчальних програмах (модернізація) 379 58,9
    Відповідність тій чи іншій європейській моделі 82 12,7
    Сам по собі факт реформи. 26 4,0
    Зміна офіційних назв 13 2,0
    Економія коштів місцевих бюджетів (мінімізація видатків на утримання шкіл) 9 1,4
    Економія коштів державного бюджету (мінімізація видатків на утримання шкіл) 8 1,2

Подано до розгляду в міністерство

Планування майбутнього початкової мистецької освіти: дослідження.