Планування майбутнього початкової мистецької освіти: дослідження.

Андрій Бондаренко

Секретар Комісії з питань мистецтв та культурно-мистецької освіти

Громадської ради при Міністерстві культури України.

Планування майбутнього початкової мистецької освіти: дослідження.

Мета дослідження – підготувати пропозиції щодо реформування початкової мистецької освіти.

Задачі дослідження

  • дослідити актуальні проблеми майбутнього мистецьких шкіл;
  • виявити найбільш затребувані напрямки реформування початкової мистецької освіти;
  • проаналізувати рівень довіри мистецької громадськості до концепції реформ початкової мистецької освіти, запропонованої Міністерством культури України.

Методи дослідження

  • відкрите прозоре опитування широких кіл мистецької громадськості (директори та викладачі ПСМНЗ, музиканти-виконавці, студенти-майбутні викладачі, зацікавлені батьки) на платформі Goolge forms;
  • статистичний аналіз здобутих результатів.
  1. Загальні очікування.

Опитування проводилось у термін 11-25 лютого 2017. Електронна адреса опитування – https://goo.gl/forms/t0dDAIp2BMVZDFQ93  Взяли участь 644 респонденти.

Питання: майбутнє мистецьких шкіл – що є найважливішим?

Результати:

%d1%80%d0%b5%d0%b7%d1%83%d0%bb%d1%8c%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b8-%d0%b3%d0%be%d0%bb%d0%be%d1%81%d1%83%d0%b2%d0%b0%d0%bd%d0%bd%d1%8f-644

Висновок: найбільші очікування пов’язані зі збереженням мережі ПСМНЗ, контингенту учнів та обсягу занять з учнями. Очікувані зміни стосуються модернізації шкіл та підвищення заробітної плати. Натомість пропозиції щодо економії бюджетних коштів та реформування не підтримуються.

  1. Оцінка запропонованої міністерством реформи в цілому

Опитування триває з 25 лютого 2017 року. Електронна адреса опитування – https://goo.gl/forms/d3Mp37qGjSoiFeBl1 Станом на 28 лютого зібрано 300 голосів. Результати опитування:

2.1 Зміна загальної назв ПСМНЗ -> Мистецька школа:

%d0%b7%d0%bc%d1%96%d0%bd%d0%b0-%d0%bd%d0%b0%d0%b7%d0%b2%d0%b8

– Не підтримується

2.2 Поділ на формальну і неформальну освіту

%d0%bf%d0%be%d0%b4%d1%96%d0%bb-%d0%bd%d0%b0-%d1%82%d0%b8%d0%bf%d0%b8

– Не підтримується

2.3 Що і як можна полегшувати?

%d1%81%d0%ba%d0%be%d1%80%d0%be%d1%87%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d1%8f

– Більшістю учасників скорочення занять із жодної з дисциплін не підтримується.

2.4 Які саме змістовні зміни потрібні?

%d0%b7%d0%bc%d1%96%d1%81%d1%82%d0%be%d0%b2%d0%bd%d1%96-%d0%b7%d0%bc%d1%96%d0%bd%d0%b8

Затребуваними (>50%) є такі зміни:

  • Комп’ютеризація і впровадження сучасних інтерактивних форм навчання
  • Організація у школах майстер-класів від провідних викладачів,
  • Розширення сфери публічних виступів учнів
  • Організація у школах концертних виступів кращих виконавців

Відносно затребуваними (25-50%) є:

  • Організація на базі музичних шкіл студій звукозапису
  • Ширше залучення творів сучасних українських авторів
  • Ширше залучення пластів української народної музики,
  • Розширення кола дисциплін “за вибором”

Не підтримуються (<15%) пропозиції:

  • Спрощення програми з музично-теоретичних дисциплін
  • Спрощення програми з музичного інструменту (співу)
  • Відмова від класичного репертуару

2.5 Питання відновлення субвенції з держбюджету

Питання: Чи доцільно відродити субвенції з держбюджету на діяльність ПСМНЗ?

%d1%81%d1%83%d0%b1%d0%b2%d0%b5%d0%bd%d1%86%d1%96%d1%97

Відновлення субвенції на потреби ПСМНЗ підтримується абсолютною більшістю респондентів.

2.6 Підтримка реформа в цілому

Питання: Чи підтримуєте Ви запропоновану Міністерством культури концепцію реформи початкових мистецьких навчальних закладів в цілому?

%d1%80%d0%b5%d1%84-%d1%83-%d1%86%d1%96%d0%bb%d0%be%d0%bc%d1%83

При цьому серед тих хто підтримує (8%):

Повністю підтримують реформи (з поділом на типи і зміною назви) 10 3,3%
Повністю підтримують реформи і допускають бодай якесь скорочення 8 2,6%

2.7 Загальна оцінка діяльності міністра культури

%d1%81%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%b4%d0%bd%d1%96%d0%b9-%d0%b1%d0%b0%d0%bb

186 учасників поставили оцінку «3» і нижче. Серед них підтримують концепцію реформ, запропоновану міністерством лише 2 %, вагаються – 8%.

94 учасники поставили оцінку «4» і вище. Серед них підтримують реформу – 22%, вагаються – 38%.

41 учасник утримався від оцінки. Серед цієї категорії – не схвалює реформу жоден, 37% вагаються.

 

 

Висновки:

Опитування показує, що мистецька громадськість зацікавлена у напрямках реформ, що були би пов’язані з модернізацію матеріально-технічної бази (музичні інструменти, сучасні інтерактивні технології, комп’ютеризація), а також розширенням публічних форм роботи, таких як конкурси, концерти і  майстер-класи.

Натомість, не підтримується концепція щодо поділу дітей на тих, що здобувають «формальну» і тих, що здобувають «неформальну» освіту, не підтримуються ідеї щодо полегшення програми або скорочення годин на вивчення тих чи інших дисциплін, не вважається за доцільною і зміна назви закладів («мистецька школа» замість «ПСМНЗ»).

Реформування всупереч очікуванням громадськості може призвести до падіння довіри до міністра культури Євгена Нищука.

Таким чином запропоновану концепцію реформи слід переглянути з урахуванням актуальних очікувань мистецької громадськості.

 

 1 березня 2017

Андрій Бондаренко

Опубліковано у Мистецька комісія. Додати до закладок постійне посилання.

2 Responses to Планування майбутнього початкової мистецької освіти: дослідження.

  1. Рябкова Тетяна Миколаївна коментує:

    Пан міністр повинен землю гризти вболіваючи за своїх людей.Шкода.Освітянам і субвенція державна є.Хоча про їхнє навчання стоїть задуматься.Думаю викладачі музичних шкіл вносять не менший внесок в розвиток підростаючого покоління ,а можливо і більший.Пам’ятайте, шановне мін культури,без нас, не буде і вас.

    Подобається

  2. Сповіщення: Дитячі музичні школи: чого насправді хочуть реформатори? | Андрій Бондаренко

Залишити коментар